אמה גולדמן – אנרכיזם

sex_is_best_understood_through_anarchism

מכל המשנות החברתיות, אך ורק האנרכיזם מכריז שהחברה קיימת למען הפרט, ולא האדם למען החברה. הייעוד הלגיטימי היחיד של החברה הוא לשרת את צורכי האדם ולקדם את שאיפותיו. רק בדרך זו מוצדק קיומה, והיא משרתת את הקדמה ואת התרבות. … שאיפתו של האדם לשחרור מכל מרות ושלטון לא תדוכא לעולם. כמיהתו לחירות מכל כובל היא נצחית, היא הכרחית, ואכן היא תתממש.

…אנרכיזם, אם כן, מייצג את חירות הרוח האנושית משליטת הדת, חירות הגוף האנושי משליטת הרכוש, חירות מכבלי ומגבלות הממשלה. אנרכיזם מייצג סדר חברתי המבוסס על התקבצות חופשית של יחידים למטרת ייצור הון חברתי אמיתי. סדר שיבטיח לכל בן אנוש גישה חופשית לכדור הארץ, והנאה מלאה מנחיצות החיים, על פי התשוקות, הטעמים והנטיות של היחיד.

– אמה גולדמן

4 מחשבות על “אמה גולדמן – אנרכיזם

  1. "מבוסס על התקבצות חופשית של יחידים למטרת ייצור הון חברתי אמיתי"
    אם אני מבין נכון, בעצם האנארכיזם מבוסס על הרצון הטוב והחופשי. אז במה אנארכיזם שונה מקפיטליזם?

  2. הוא לא רק שונה, הוא מנוגד לו באופן מוחלט ומהותי כיוון שהקפיטליזם לא נכנס להגדרה הזו. אחד העקרונות האנרכיסטיים הבסיסיים (בפרפראזה על באקונין) הוא שלא תיתכן חירות אמיתית ללא סוציאליזם, ולא ייתכן סוציאליזם אמיתי ללא חירות.

  3. אבל את מנסים להפעיל הכל באמצעות רצון חופשי, בדיוק כמו בקפיטליזם.
    הסוציאליזם מסדר הכל באמצעות רגולציות וכללים.

  4. קפיטליזם לא פועל על בסיס "חירות" או "רצון חופשי". הוא מבוסס על השלטון המעמדי וההגמוניה של מעמד בעלי ההון, והשלטון המדיני הסמכותני שמשרת את האינטרסים הכלליים של מעמד זה. קפיטליזם לא יכול להתקיים ללא מדינה, ללא כוח אלים שיכפה את חוקי הקניין והעבודה על האוכלוסיה באמצעות חקיקה, בתי משפט, משטרה וצבא.

    כן, האנרכיזם מבוסס על חירות. זה לא משהו להתבייש בו, אלא להפך, נקודה חשובה וקריטית לאור ההיסטוריה המזעזעת של משטרים "קומוניסטיים" דיקטטוריים שקמו במאה ה-20 בשם הסוציאליזם והביאו לתוצאה הפוכה. בכל הנוגע למפלגות "סוציאל"-דמוקרטיות – הן אינן כלל מעוניינות בביטול הקפיטליזם אלא במיתון שלו, ביצירת קפיטליזם עם חיוך. אין להן שום עניין בביטול השיטה המעמדית או בביטול המדינה ולפיכך הן לא משתייכות למחנה הקומוניסטי הרדיקלי.

כתיבת תגובה