אנטישמיות-במרחב-האקטיביסטי / יסמין חוסרי

865786879

עם התגברות התודעה הפוליטית והמידע הרב שאפשר לקבל בצורה הרבה יותר מהירה ופשוטה בימינו, בין אם זה באינטרנט ובין אם זה בחדשות בטלוויזיה, יותר ויותר אנשים מבינים את ומודעים לכיבוש הישראלי. אנשים משתפים תמונות בפייסבוק, תמונות המנציחות את זוועות המלחמה שלא נגמרת, כתבות חדשות נכתבות מדי יום על המתרחש בשטחים והשנאה הממוסדת שהפלסטינים חווים מן הממשלה הישראלית. סרטונים משותפים בקצב מרשים ברחבי הרשת, מה שתורם להכרה במאבק הפלסטיני וגורר תמיכה רבה מפעילים ברחבי העולם. מתחת למעטה של תמיכה והכרה בעם הפלסטיני ובסבלו, מצליחים להסתתר מוטיבים אנטישמיים ברורים, שנעלמים לרוב תחת כותרות במסווה של זכויות אדם.

במאי האחרון התפרצו שני צעירים לבית כנסת בארה"ב במחאה כלפי צה"ל. במהלך הפגנת תמיכה בחרם על ישראל באוניברסיטת סידני שבאוסטרליה, נופף פרופסור שעובד במרכז לשלום באוניברסיטה בשטר של חמישה דולרים מול אישה מבוגרת שכעסה עליו ולפי עדותו גם בעטה בו. הוא ניסה להסביר זאת כפעולה שהייתה אמורה להראות כי הוא מתכוון לתבוע אותה, אבל אי אפשר להתעלם מהמוטיב המוכר ש"יהודים צמאים לכסף", ונפנוף בשטר הוא אינו מעשה תמים בהקשר הזה, במיוחד לא במהלך אירוע מחאה שאמור לעורר מודעות לבעייתיות של מדינת ישראל. בפריז, הפגנה שהחלה כפעולה נגד הכיבוש ובעד עצמאות פלסטינית הגיעה בקלות יחסית למחוזות מכוערים של אנטישמיות, לאחר שמספר מפגינים הגיעו לשני בתי כנסת כדי לריב עם פעילים ציונים, ובנוסף ניפצו חלונות של חנויות שבעליהם נחשדו כיהודים. בהפגנה עצמה צוטטו אנשים שאמרו דברים בנוסח "היהודים שולטים במדיה" ו"המשטרה ציונית". לאחר כמה ימים התארגנה עוד הפגנה באזור מגורים של חרדים ספרדים רבים, שוב נופצו חלונות של חנויות שבעליהן נחשדו כיהודים. בשנת 2013, בארה"ב לבדה, 737 א/נשים הותקפו בשל יהדותם, לפי דו"ח של ה– FBI. המספר עולה על שאר התקיפות נגד בני יתר הדתות גם יחד (311 מקרים יותר).

ברוב הכתבות המופיעות כיום במדיה המיינסטרימית, באלה שנוגעות בסכסוך הישראליפלסטיני, ניתן למצוא תגובות בנוסח "על היהודים להיות יותר חכמים מזה" או "יחסית לעם שעבר שואה… (השלם את החסר)”. אל לנו להתעלם מן המאפיינים האנטישמיים המובהקים שבהן. אלו משפטים שמצמצמים את השואה היהודית ל"לקח" ששכחנו לקחת או ל"חוויה" שעברנו ושעלינו להסיק ממנה הלאה. השוואות בין השואה היהודית לכיבוש האדמה הפלסטינית הוא דבר שאסור שיהיה לו מקום בשיח הפוליטיאקטיביסטי. השאלה של איזה עם סובל/סבל יותר היא מקום רעיל שאל לנו להכנס אליו. כאשר אנחנו מקטינות את סבלו של עם שלם ולמודסבל, אנחנו מאפשרות לזוועות כאלה להמשיך. כשאנחנו משוות בין הזוועות האלה, אנחנו גם מקטינות מסבלו של העם הפלסטינאי, בכך שאנחנו מתארות את הסבל שהם עוברים בצורה שנועדה לעורר פרובוקציה לרוב אנחנו משכיחות מהעולם שיש בעיות קונקרטיות שאותן אנחנו בוחרות שלא להאיר בצורה האמיתית שלהן.

מעבר לבעיות הברורות האלה, זה גם מפשט את הקונפליקט. כאשר מטיחים ביהודים כי הם גרועים כמו הנאצים, המורכבות של הסכסוך נעלמת מן השיח. הסכסוך לא מתרחש מפני שיהודים לא כל כך מחבבים פלסטינים ורואים בעצמם הגזע השולט (ולכן עליהם לרצוח את כל אלה המתנגדים להם), ואסור לנו לשכוח את זה.

32332

הפגנה פרו-פלסטינאית בספרד, 2014

אי אפשר להתעלם מהטרנד הזה, ואי אפשר לתת לו מקום במרחב האקטיבסטי העולמי והמקומי. כתומכות בזכויות אדם שמנו לעצמנו כדגל לדאוג ולכעוס בשביל כל מי שפוגעים בו, וכשם שנצא נגד תקיפות כלפי קבוצות אחרות, אסור לנו לשכוח גם מהיהודים/ישראלים. כשאנחנו קוראים ומצקצקים בלשון אבל מדפדפים הלאה, אנחנו מאפשרים לזה להמשיך. כשאנחנו שומעות על מקרים כאלה ואנחנו מתייגות אותם תחת "נו מילא, הרי הכול מאוד לחוץ כרגע ותראו בכלל מה קורה בעזה", אנחנו מקטינות את הסבל והכאב של הנשים והאנשים שתוקפים אותם, של אלה שמפחדים לצאת מהבית, של אלה שלא נותנים להן לגיטמציה לפתוח את הפה כי הן משתייכות "לצד הלא נכון", דבר שאנחנו כל כך נאבקות בו כאשר הוא מוטח כלפי א/נשים אחרים.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s