האם אנו טובים מספיק? / פיטר קרופוטקין

kropotkinאחת מההתנגדויות הבולטות לקומוניזם היא שהאדם אינו טוב מספיק כדי לחיות בחברה קומוניסטית. אנשים לא יסכימו לחיות תחת שלטון קומוניסטי, אך לצערנו הם גם אינם בשלים לקומוניזם חירותני. מאות בשנים של חינוך אינדיוידואליסטי השאירו את האנשים אגואיסטים מדי. עבדות, היררכיה ועבודה תחת כורח הנסיבות גרמו לכך שהאנשים לא ידעו לחיות בחברה חופשית בה אין כפייה מלבד זו אשר נובעת מהתעסקויות אשר נבחרו מרצון, וחוסר הסיפוק של האחר אם לא נעמוד בהתחיבויות אלו. לפיכך נאמר לנו, שישנו איזה שלב מעבר הכרחי בדרך לקומוניזם.

אותה גברת בשינוי אדרת; אותן מילים נאמרו משחר ההיסטוריה כתגובה לכל רפורמה חברתית, כלכלית או פוליטית. מילים אשר נאמרו לפני סיום העבדות; מילים אשר נאמרות כבר עשרים או ארבעים מאות על-ידי אלו שאוהבים את נוחותם יותר מדי מכדי להתאים עצמם לשינויים, על-ידי אלו שלא סבלו מספיק מהשיטה הנוכחית כדי להרגיש את הצורך בחברה חדשה!

האנשים לא טובים מספיק בשביל קומוניזם, אבל האם הם טובים מספיק לקפיטליזם? אם כל האנשים היו טובי-לבב, נעימי-מזג והגונים, הם לעולם לא היו מנצלים זה את זה, גם אם היו להם האמצעים לעשות זאת. עם אנשים שכאלו, הבעלות הפרטית על הרכוש לא תהיה מסוכנת כלל. הקפיטליסט ימהר, מרצונו הטוב, לחלוק את רווחיו עם הפועלים, ואלו ימהרו לחלוק את רווחיהם עם אלו שלא יכלו לעבוד. אם האנשים היו גומלים, הם לא היו מייצרים משי ואביזרי יוקרה בזמן שאחרים מתים מרעב בשכונות מצוקה: הם לא היו בונים בנייני-פאר כל עוד יש שכונות עוני.

אם לאנשים הייתה תחושה עמוקה שמובילה אותם לשיוויון, הם לא היו מדכאים אנשים אחרים. פוליטיקאים לא היו מרמים את הבוחרים בהם; פרלמנט לא היה מבזבז את זמנו בדיוני-סרק, המשטרה לא הייתה מטרידה את העוברים והשבים. אם כל האנשים היו אדיבים, מכובדים ופחות אגואיסטים, אפילו הקפיטליסט הנוראי ביותר לא היה מסוכן כלל; העובדים פשוט היו מזכירים לו לנהוג כקומראד. אפילו מלכים לא היו מהווים שום סכנה נראית לעין, מאחר והאנשים פשוט היו רואים בהם חברים אשר ניתנה להם העבודה של חתימה על מסמכים מאחר ואינם יכולים לעשות עבודה מועילה באמת.

אך האנשים אינם כה אדיבים, נעימים, חושבים עצמאיים ואוהבים כמו שהיינו רוצים לחשוב. ולכן שומה עלינו להפסיק לחיות תחת השיטה הנוכחית, אשר מאפשר לאנשים לנצל ולדכא אלו את אלו. קחו לדוגמא את כל האנשים העניים אשר יוצאים למחאות ברחובות מפעם לפעם. הניחו לדוגמא שאחד מהם ירש מיליון שקלים מדודו האמריקאי. עם מיליון שקלים אלו אין שום ספק שלא יפתח קואופרטיב יצרני לו ולשנים-עשר חבריו לעבודה וכך יציל את כולם מהעוני. הוא לבטח יהפוך לבעל סדנת-יזע. לכן אנחנו אומרים שאסור לחברה שמאפשר לאנשים לנצל אנשים אחרים להתקיים. אם לאותם עובדים אומללים הייתה הנוחות של החנויות הקומוניסטיות, אף אחד מהם לא היה סובל מהעבודה הנוראה של סדנאות-היזע בשביל להעשיר את הבעלים של אותה סדנה, וכך גם אותו בעל-סדנה צעיר לא היה הופך לאותו נצלן נוראי.

נאמר לנו שאנחנו סנובים ומשועבדים מדי מכדי לחיות בחברה שפועלת על בסיס מוסדות חופשיים; אך אנו אומרים שמאחר ואנו כה סנובים שומה עלינו להפסיק לחיות תחת השיטה הנוכחית, אשר מעודדת סנוביות. אנחנו רואים שבריטים, צרפתים ואמריקאים מראים את הסנוביות הגדולה ביותר כלפי המהפכנים והזרים. ואנחנו אומרים: בחברה שיש בה כל-כך הרבה סנוביות, זה הוא פשע לכפות על ההמונים מחסור בחינוך גבוה, לחיות תחת חוסר שוויון כלכלי, חינוכי ומעמדי. שוויון וחינוך הם התנאים להריסת האינסטינקטים האגואיסטים, ואנו כלל לא מבינים איך אותם אינסטינקטים אגואיסטים יכולים להוות טיעון בעד השאר המצב, אפילו ליום אחד, כפי שהוא; בעד מניעת חינוך גבוה ושווה לכל.

אם שואלים את אותה שאלה: "האם אנחנו טובים מספיק" בהקשר לשיטה הנוכחית, נראה מיד שהשיטה הקפיטליסטית והסמכותנית כלל לא מתאימה לאנשים אגואיסטים, סנובים ואכזריים כמו שהם עכשיו. לכן, כשנאמר שהאנרכיסטים מדמיינים לעצמם שאנשים הם טובים יותר ממש שהם באמת, אנחנו תוהים הכיצד הם יכולים לחשוב על כאלו שטויות. האין אנחנו אומרים בעוצמה מספקת שהדרך היחידה לעשות שאנשים יהיו פחות אגואיסטים ואנוכיים היא להיפתר מהתנאים שמעודדים אנשים להיות אנוכיים ואגואיסטים? ההבדל היחיד ביננו לבין אלו שתוהים האם אנו טובים מספיק בשביל קומוניזם הוא שאנו, בניגוד להם, לא מגבילים את אותם אינסטינקטים נחותים רק למעמדות הנשלטים, ואנו לא עוצמים את עיננו בפני קיומם של אינסטינקטים אלו במעמדות השליטים. אנו רואים שגם שליטים וגם נשלטים נהרסים על-ידי סמכות; גם מנצלים וגם מנוצלים נהרסים על-ידי ניצול; יריבנו טוענים שהשליטים הם מלח הארץ והם בכוחם מונעים מאותם אינסטינקטים נחותים להשתלט על המעמדות הנחותים.

הרי ההבדל, וזה-הוא הבדל משמעותי עד-מאוד. אנו מודים באי-השלמות של הטבע האנושי, אך אנחנו לא מדירים מכלל זה את השליטים. מתנגדנו כן מדירים את השליטים מכלל זה, לפעמים מבלי לשים לב, ומאחר ואנחנו לא מדירים אותם, הם טוענים שאנחנו חולמניים, "אנשים לא פרקטיים".

וזה-הוא ריב ישן; הריב בין "האנשים הפרקטיים" ו"החולמניים", האוטופיסטים לכאורה: מריבה שנוצרת בעבות כל הצעה חדשה לשינוי, ותמיד נעלמת לאחר ההפסד המוחלט של אלו שקוראים לעצמם אנשים פרקטיים.

אנחנו חייבים לזכור את הקטטות שהיו באמריקה לפני ביטול העבדות. כשהשחרור המוחלט של הניגרים קודם, האנשים הפרקטיים אמרו שבלי שיגרמו להם לעבוד בעזרת השוט של בעליהם, הם לא יעבדו כלל ובמהרה יהפכו לעול על החברה. הם אמרו שהעובי של השוטים צריך לצומצם באופן הדרגתי לחצי אינץ' ואז רק לעשירית של עשירית האינץ' בעצמאות החוק; אך חובה שיהיה איזה שהוא סוג של שוט. וכשהאבולסיונסטים אמרו, בדיוק כמו שאנו אומרים כעת "ההנאה מהעבודה היא מניע חזק יותר לעבוד מכל שוט שהוא" הם אמרו "שטויות חברי", והמשיכו "אתה לא מכיר את טבע האדם! שנים של עבדות השאירו אותם עצנים, אנוכיים וסנובים, הטבע האנושי לא יכול להשתנות ביום אחד. יש בך את הכוונות הטובות ביותר, אך אתה "לא פרקטי".

טוב, למשך זמן מה האנשים הפרקטיים תכננו את תוכניותיהם לשחרור הניגרים. אך אבוי! התוכניות הוכחו כלא פרקטיות, ופרצה מלחמת האזרחים, העקובה ביותר מדם עד כה. ומרות זאת, המלחמה, סופה היה סיום העבדות, ללא שום תקופת מעבר; וראו איזה פלא, אף אחת מההשלכות הצפויות שחזו האנשים הפרקטים קרו. הניגרים עובדים, הם יצרניים וחרוצים, הם מספקים לקהילותיהם, יצרניים מספיק בהחלט. הבעיה היחידה היא שהתוכנית של אנשי השמאל עוד לא מומשה, דבר שהיה חוסך סבל רב.

אותה מהומה עלתה גם כן ברוסיה, שם היו כ 20 מיליון צמיתים. במשך דורות הם היו תחתם השלטון והבעלות של אדוניהם. הם הוכו על שעבדו את אדמתם שלא כהלכה. הם הוכו כי רצו את בתיהם נקיים. הם הוכו כי לא טוו את בגדיהם כראוי, הוכו כי לא השאו את בניהם ובנותיהם מוקדם מספיק, הוכו על הכל. סנוביות, עצלנות היו תכונותיהם הטיפוסיות.

והרי באו האוטופיים וקראו: שחרור מוחלט לצמיתים; שחרור מוחלט מכל חובה שהיא של צמיתים לאדוניהם. נדרש אף יותר מכך: ביטול מוחלט של סמכות האדון לשפוט, נטישה מוחלטת שלו מכל שטחיו לטובת האיכרים, מועצות של איכרים שישפטו, בהתאם לנוהגיהם ולא בהתאם לחוקים של אדונים רחוקים. זו הייתה התוכנית הלא פרקטית של המחנה הלא פרקטי. תוכנית זו נופנפה בלעג על-ידי מחנה האנשים הפרקטיים.

אך למרבה השמחה באותה תקופה ברוסיה היו מספיק אנשים לא פרקטים בקרב האיכרים, שמרדו עם מקלות כנגד רובים, וסרבו להיכנע, למרות כל הטבחים, וכך גרמו לרעיונם להתפשט עד שהכריחו את הצאר לחתום על התוכנית הלא פרקטית שלהם, שלצערנו עדיין עקרה במידה מסויימת. האנשים הפרקטיים ביותר מיהרו לברוח מרוסיה, בתקווה שגרונותיהם לא ישוספו לאחר פרסום התוכנית הלא פרקטית.

אך הכל הלך טוב פחות או יותר, למרות כל המחדלים שבוצעו בידי האנשים הפרקטיים. עבדים אלו, אשר היו ידועים בכך שהם נצלנים, אנוכיים ופראיים וכך-הלאה, הראו הגיון בריא, יכולת ארגון מרשימה שעבר אף-את החלומות של האוטופיסטים הלא-פרקטיים ביותר; ושלוש שנים לא שחרורם, הקלסתר הכללי של הכפרים השתנה לחלוטין. העבדים הפכו לאנשים!

האוטופיסטים זכו. הם הוכיחו שהם האנשים הפרקטיים באמת, ואלו שהעמידו פנים שהם פרקטים הם מפגרים. והחרטה היחידה שיש כעת היא שיותר מדי וויתורים בוצעו למען אותם אימבצילים פרקטיים ואגואיסטיים, כך יאמר כל מי שמכיר את איכרי רוסיה: שהעצה של השמאלניים לא בוצעה במלואה.

הדוגמאות הן חסרות קץ. אך אני מזמין בכנותאת מי שרוצה ללמוד על כך ללמוד על עליית הקומונות, לרפורמציה ועד לזמנים המודרנים, כולן דוגמאות לשינויים היסטוריים שמדגימים את נקודתי. יהיה ניתן לראות שההיסטוריה אינה דבר מלבד מאבק בין הנשלטים לשולטים, המדוכאים ומדכאים, מאבק שבו האנשים הפרקטים תומכים במדכאים והשליטים, והאנשים הלא פרקטים תומכים במדוכאים והנשלטים; ויהיה ניתן לראות גם שהמאבק תמיך מסתיים בהפסד מוחץ של הצד הפרקטי, לאחר מרחץ דמים נוראי, בעקבות מה שהם קוראים לו "ההיגיון הבריא".

אם בלומר שאנחנו לא פרקטיים הם מתכוונים לכך שאנחנו מצליחים לראות את רוח הדברים טוב בהרבה ממוחם צר האופקים של האנשים הפרקטיים, הם צודקים בהחלט. אך אם הם אומרים שהם, הפרקטיים, רואים את רוח-הדברים, אנו שולחים אותם ללמוד היסטוריה, ומבקשים שיתאימו את דבריהם לעובדות לפני שיעלו השערות מגוחכות.
מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “האם אנו טובים מספיק? / פיטר קרופוטקין

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s